Tar du för många bilder vid fel tillfälle?

20130629_215427_0077-Redigera

Av detta motivet finns det många liknade bilder för att vara säker på att få vågorna på rätt sätt. 

Jag tycker ofta att många landskapsfotografer tar för många bilder vid fel tillfällen. Om man istället tänker till lite och tänker efter när man behöver ta många bilder och inte, så slipper man att ladda in och gå igenom onödigt många bilder när man kommer hem.
Min strategi är alltid att ta så få bilder som möjligt för att det ska gå snabbt och lätt att hitta de bästa bilderna när jag kommer hem. Att sitta hemma och radera bilder som inte är bra är inget jag är speciellt road av, och det samma tror jag gäller dig.

När jag började fotografera gick hela min månadspeng till film och framkallning och då gällde det verkligen att spara på bilderna så man inte blev helt pank innan månaden var slut.
När jag sedan gick över till digitalkamera försökte jag att ta med samma tänk även om det är lätt att trycka några extra gånger på avtryckaren nuförtiden. Som landskapsfotograf har jag ofta tid på mig att göra rätt inställningar och då behöver jag inte ta en massa extra bilder. Ofta tar jag en bild på mitt motiv och sedan kontrollerar jag på displayen att bilden är skarp och att exponeringen sitter. Om allt är ok så har jag ju min bild och det finns då ingen anledning att ta fler bilder. Tar jag fler bilder är det för att jag förändrar min komposition eller att ljuset förändras.

Så när ska du då ta många bilder? Det ska du göra när rörelsen i bilden är viktig eller när något i bilden förändras. Det kan till exempel handla om att du befinner dig vid kusten om du ska fånga en vågrörelse. Det var något jag tänkte mycket på när jag var vid Kullaberg i Skåne för ett tag sedan och då massiva och stora vågor smällde in mot klipporna och varje våg var lite olik sin föregångare. När jag hittade en komposition som jag var nöjd med så stannade jag där en bra stund. Jag tog över 40 bilder (vilket är väldigt mycket för att vara mig) på samma motiv för att vara säker på att jag fick en bild med den rörelsen jag ville ha. Hade jag bara tagit ett par bilder och gått vidare hade jag med största säkerhet missat den bästa bilden. Observera att jag inte tog 40 bilder i rad utan jag satt och väntade på att det skulle bli en bra våg, tog en bild, väntade igen och tog en bild till och så vidare. Seriebildstagning och landskapsfotografering hör alltså inte ihop. Det ger bara mycket att radera.

När jag sedan kommer hem är det ganska enkelt att välja ut den bästa av de över 40 bilderna för i detta fallet var skillnaderna ganska stora mellan bilderna. Tar du istället för många bilder utan förändring blir urvalet mycket svårare. Du kommer troligen att stirra på bilder och tänka: men var inte den första lite skarpare ändå? Troligen inte, säger jag. Du slipper alltså att stirra dig blind på smådetaljer om du istället är lite selektiv med att trycka på avtryckaren redan när du är ute.

20130807_194824_0038

Av detta motivet finns det bara en bild. Det var inget som förändrades och gjorde det meningsfullt med fler bilder.

Alltså: rätt tillfälle att ta många bilder är när det händer något i bilden, eller när ljuset eller motivet förändras. Fel tillfälle att ta många bilder är när inget händer och när du ändå inte tror att det kommer bli bra. Det sista leder bara till att du får sitta hemma och radera bilder iställer för att vara ute och fotografera, och jag tror inte att man blir en bättre fotograf av att sitta hemma och radera bilder.

En kommentar


  • Hej!

    Antar att detta gäller bara proffs?
    Själv behöver jag ta femtioelva bilder för att få en bra bild… om jag har tur! :)

    Hoppas kunna gå på någon av dina kurser någon gång i framtiden. Då behöver jag kanske inte ta lika många bilder!

    PS Skriver gärna om dig i ord och bild på mina bloggar på http://listitsweden.se och http://hittaupplevelse.se DS

    Ha det gott!
    //Carl

    september 22, 2013

Kommentera


Namn*

Epostadress (kommer inte visas)*

Webbplats

Din kommentar*

Skicka kommentar

Copyright © Fotograf Patrik Larsson