Deltagarnas bästa bilder – Kustfoto på Kullaberg september 2014

Jag skulle tro att kusten är ett av de vanligaste motiven för en landskapsfotograf vilket inte är så konstigt då vår svenska kust är så otroligt varierande och tillgänglig. Denna gången höll jag min workshop i kustfoto på Kullaberg och Hovs hallar i Skåne. Det är alltid lika roligt att få ge deltagarna kunskap och inspiration för att dom ska kunna ta ännu bättre bilder vid kusten.

Nedan ser du ett axplock av de bilder som togs under helgen.

PS. Under våren kommer jag ha min workshop i kustfoto på Ramsvikslandet i Bohuslän.

 

Annika-IMG_3902-1

Annika Jacobsson

Förgrunden är ofta otroligt viktig i landskapsbilder och kanske speciellt så vid kusten. Annika jobbade mycket för att få förgrunden att bli så ren som möjligt. Jag gillar verkligen att alla linjer i bilden strävar mot mitten på ett mjukt fint sätt. Bilden är dramatisk utan att vara en påträngande bild vilket jag ger tummen upp för. Kanske är den i varmaste laget för mig, men det skulle ju vara lätt att åtgärda med en vitbalansjustering. Det är dock ganska personligt hur man väljer att ha värmen vs kylan i sina bilder. På det hela är detta en mycket lyckad bild.

Gunnar-20140927-0512

Gunnar Stenberg

Gunnar har valt att vinkla kameran ganska mycket neråt för att fokusera på förgrunden snarare än himlen, som denna kväll inte hade de egenskaper som man söker för att ge den huvudrollen. Däremot hade förgrunden just de egenskaperna. Jag gillar hur bildens rörelse går ner mot högra hörnet men stängs av stenar och klippor. Däremot öppnar den upp sig ut mot horisonten vilket ger en fri och öppen känsla vilket jag tycker är viktigt när man har lite himmel.

Helén-Kullaberg

Helén Hjalmarsson

Att tajma vågorna kräver ofta att man tar många bilder då det är mycket som ska samklanga i en bild för att det ska funka. I denna bilden tycker jag verkligen att vågorna har bidragit till att göra bilden riktigt bra. Det är härlig rörelse i förgrunden och även i bakgrunden där en ny våg är på väg in. Denna mjuka rörelse ger en fin kontrast till de hårda, men mjukt formade stenarna och de ännu hårdare klipporna. Bra!

Katarina-_MG_8076-Edit

Katarina Erbacke

I denna bilden ser man vikten av att faktiskt våga gå nära vattnet. Dels får man ett trevligt perspektiv, men det ger något annat också som jag tycker är viktigare och som lyfter denna bild ännu mer, nämligen våta stenar. Vågorna slår med jämna mellanrum upp och blöter ned stenarna vilket gör att dom fångar ljuset av den nedgående solen på ett underbart sätt. Se bara hur varje sten formas av ljuset. Det enda luriga med såna här bilder är att man får se till att ha stövlar och regnbyxor på så man slipper gå runt i blöta skor resten av kvällen. :)

PiaW_Kullaberg_01

Pia Werndrup

Pia har utnyttjat det stående formatet på ett riktigt fint sätt. De tre klippartierna hjälper verkligen varandra. De översta och understa är ju faktiskt rätt lika i formen vilket ger en extra dimension. Ljuset är också riktigt fint och bidrar mycket till djupet i bilden. Det är ju faktiskt ljuset som ger klipporna en form och en tredimensionalitet som är så viktig för att det inte ska bli platt och tråktigt. Bilden ser nästan ut att vara tagen i dimma, men det är den inte. Däremot är filtret fullt av salt och vattenstänk som gör att det ser ut som dimma. Ibland kan ett problem visa sig vara rätt bra. :)

 

Roger 20140928 - 01

Roger Nilsson

När man fotograferar utmed kusten är man ofta så fokuserad på vattnet, himlen och horisonten att man missar en massa bra motiv som finns där man står, bokstavligen talat. Roger har varit uppmärksam på vad som finns runt fötterna och inte bara det som finns en bit bort vilket har resulterat i en underbar bild. Den är otroligt enkel men ändå så varierad. Jag gillar verkligen att Roger vågat centrera de ljusa stenarna och sedan besäkra bilden kvadratiskt för att ännu mer ge bilden ett statiskt och enkelt uttryck. Den gula laven tycker jag är pricken över i, utan den skulle bilden nästan bli för enkel.

Gunnar_Eriksson

Gunnar Eriksson

Ofta söker vi efter dramatik, storm och stora moln när vi är vid kusten. Men man ska inte underskatta en klarblå himmel. Kanske är det den som ger bilden det lugn som den så väl behöver vilket Gunnar visar så tydligt i sin bild från Hovs hallar. Den lugna, enkla himlen blir en fin kontrast till den mer händelserika förgrunden. Denna förgrund gör sig riktigt bra i det format som Gunnar valt att ha bilden i. Jag gillar att vattnet når ända till kanten på bilden utan att rinna för mycket ut ur bilden. Slutartiden känns riktig bra, den suddar ut vattnet tillräckligt mycket för att det ska bli en stor skillnad mot klipporna men utan att bli bara en vit massa. riktigt fint gjort.

 

Sten-20140926_0060-1

Sten Moberg

En bild som jag gillar mycket. Det finns ett skönt driv i förgrunden ut mot bakgrunden. Det händer mycket i bilden utan att det blir en bild som hoppar upp och slår en på näsan. Den mjuka, och lite dova, färgskalan lugnar ner hela bilden så att den inte bara blir en wow-bild utan ger den fina kvalitéer som håller i längden. Jag och Sten diskuterade mycket när han tog bilden om hur han skulle placera sig för att på bästa sätt utnyttja den fina förgrund han hade hittat. Som den ligger nu tycker jag är riktigt bra. Ljuset från havet lyser svagt på vänstersidan och ger förgrunden en fin form. Att den kommer in från högersida gör också att ögat får en fin väg genom bilden ut mot den ljusa klippan i bakgrunden.

Deltagarnas bästa bilder – Fulufjället 18-21 september 2014

Många känner säkert till att Fulufjället är en av mina absolut favoritplatser i landet och att år efter år få dela med sig av dessa underbara miljöer till deltagare, som gör den ena underbara bilden efter den andra, är otroligt stort.

Årets kurs i Fulufjället gick som vanligt i slutet av september då hösten gör att landskapet får en extra dimension.
Nedan hittar du de bilder som deltagarna själva valt ut som sina bästa bilder från helgen och även mina kommentarer till bilderna. Är du intresserad av att komma med till Fulufjället 2015 så tveka inte att höra av dig till mig.

AgnetaSundgrenFulufjäll-1

Agnetha Sundgren
Det här är ett motiv som alla som besökt Fulufjället gått förbi och de flesta har säkert stannat för att ta en bild. Agnetha har gjort detsamma och hon har tagit en riktigt bra bild. Jag gillar verkligen flödet genom bilden. Vattnet är fint inramat av stenarna och växtligheten runt bäcken. Jag tycker speciellt att stenen som vattnet rinner över nere till vänster är viktig då detta ger bilden en balans och skapar något i en yta som annars skulle bli lite tom. Att bilden är tagen just på hösten syns i bakgrunden där de olika färgerna ger ett fint djup.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cecilia Johnsson
Under helgen fick deltagarna en uppgift som gick ut på att ta en bild med bara vatten. Det finns så mycket att upptäcka i vattnets rörelse att jag ville att de skulle jobba med att upptäcka det. Cecilia har jobbat fint med de rörelser och ytor som vattnet skapar. För oss som bor i sydsverige är det en befrielse att komma upp till fjällen där vattnet är klart och fint och inte brunt som det ofta är här. Det gör att man, som Cecilia har gjort här, kan utnyttja färger i vattnet på ett helt annat sätt.

 

Kåre-unnamed-3

Kåre Johansen
En tidig morgon gick vi i mörkert upp mot fjället för att komma över trädgränsen så att vi skulle få lite bättre utsikt. Jag hoppades på att vi, liksom dagen innan, skulle få dimma när solen gick upp men tyvärr såg det ganska mörkt ut. Men så som från ingenstans så kom dimman rinnande ner över fjället. Kåre har fångat känslan den morgonen på ett fint sätt i sin bild. Jag gillar verkligen diagonalerna som bildas av dimman och fjället. Det blir en fin upprepning i bilden. Kanske att man skulle kunna ta bort lite i toppen av bilden för att fokusera mer på den som är intressant.

 

Lars-LaFr--1

Lars Fridh
Lars har på ett fint sätt fångat stämningen under en av våra morgonturer. Dimman drog in ganska sent, en stund efter att solen hade gått upp. Jag gillar färgerna i Lars bild. Likaså har han jobbat fint med det kvadratiska formatet. När man fotograferar landskap är man nästan alltid i klorna på vädret och denna dagen var inget undantag. Dimman har hjälpt till att skapa en fin separation i bilden. Jag gillar dock att den inte är så kompakt att man inte ser granarna, att dom syns tycker jag är viktigt för djupet i bilden.

 

Magnus-_DSC4983a

Magnus Jönsson
Magnus har tagit en bild med ett stort lugn i. Jag gillar verkligen användandet av stora tomma ytor för att skapa en känsla i bilden. Det blir på något sätt lugnt samtidigt som det blir skrämmande. Ljuset i bilden är helt underbart. Det tidiga morgonljuset som lyser genom dimman ger en mjukhet till färgerna även när dom är starka. Vattnet skulle lätt kunnat bli en gigantisk tom yta men de två kala träden vars speglingar man ser i vattnet hjälper verkligen ytan att bli intressant.

 

Marie-633A2053

Marie Gustavsson
Det finns ju en bild till från samma tillfälle tidigare i inlägget vilket gör detta lite interessant. Även denna bild har de fina diagonaler och molnen som ger den stora himlen ett fint liv, men Marie och Kåre har valt helt olika sätt att tolka bilden i bildbehandlingen. Detta sätter fingret tydligt på det jag menar när jag säger att fotografering är 50% och bildbehandling är 50% för en 100% bild. Dessutom är bildbehandlingen en mycket viktigt del i det uttryck man som fotograf vill ha. Som du ser här går det att skapa väldigt olika bilder från samma tillfälle! Jag tycker att Marie har gjort en bild med underbar stämning.

 

Mats-Fulufjället 1

Mats Winberg
Att få fint djup i bilder tagna med lite teleobjektiv är ofta svårt, men Mats har gjort det riktigt bra. Tack vare motljuset blir de röda växterna i nedre delen av bilden ett fint blickfång som sedan leder ögat in i bilden och mot öppningen mellan träden där man kommer vidare. Tyvärr är bilden utfrätt i översta, vänstra hörnet vilket gör det väldigt ljust och blir på så sätt också något som ögat dras emot. Nu är det ju den vägen blicken ska vandra så det är inte så illa som det kunde varit.

 

Tommy-Patrik Fulu-2

Tommy Cronholm
Tommy har valt att göra en panorama av sin bild vilket passar väldigt bra. Om man bara tittar på ytorna i bilden ser man att den består av tre nästan lika stora delar. Alla delar sträcker sig från kortsida till kortsida och det finns inga linjer som går från långsida till långsida. I ett sådant fall är det passade att göra ett panorama av bilden. Jag gillar att Tommy har valt att ta med mycket förgrund som lugnar ner bilden. Jag gillar också att formen som bildas av stenarna i bakgrunden får avslutas innan bilden klipps upptill. Finns det linjer och former nära kanterna så bör man tänka på att inte kapa dom.

 

Ulf_Sundgren-Fulufjället-20140920

Ulf Sundgren
Ulf har tagit en bild som jag verkligen gillar. Att skapa ordning i den kaotiska miljön är inte alltid lätt. Jag gillar att hela bilden rörelse utgår från vänster och drar sig mot höger. Visserligen vrider sig trädet mot vänster men det viker rätt snabbt över mot höger. Jag gillar också att bilden är ljus utan att kännas överexponerad. En del som bidrar till att hålla ihop bilden är bakgrunden och det faktum att man faktiskt ser stranden på andra sidan vattnet. Det gör att det ljusa i bilden ligger inom ytan och inte sticker iväg.
En bild som borde sitta på väggen!

 

Patrik-20140919_063606_0006

Patrik Johansson
Patrik har gjort en klassisk landskapsbild med en fin förgrund och en intressant bakgrund. Jag gillar verkligen ljuset som gör att stenarna kommer fram fint. Likaså blir det lite ljus i träden som gör dom lite mer gula. Bakgrunden är superläcker med dimman som rinner ner över berget. Beskärningen av himlen känns också rätt. Det är inte för mycket utan just tillräckligt för att kunna få en fin känsla och ett lugn till bilden.

Deltagarnas bästa bilder – Österlen våren 2014

Vän av traditioner som jag är så höll jag under slutet av maj kurs på Österlen för fjärde året i följd. Det fina med Österlen är att det ständigt visar upp nya sidor vilket varje gång gör fotograferandet till ett rent nöje för mina deltagare. Även för dom som kommer tillbaka till Österlen vid flera tillfällen.

Jag kommer att hålla kurs på Österlen i slutet av maj även 2015 är du intresserad av en plats så skicka mig ett mail.

Anders Andersson

Vattenfallen vid Forsakar är i skånska mått mätt mycket imponerande. Fallen är dock ganska svårfotograferade då det ligger mängder av grenar och stammar i vattnet framför fallet som gör att allt blir väldigt rörigt. Med det i åtanke blev jag otroligt imponerad av Anders bild på fallen. Han har använt träden till sin fördel istället för nackdel. De två stora stammarna i förgrundern döljer det risigaste delarna av bilden och ger en en enkelhet trots att den är ganska full av information och kontraster.

Tyvärr lutar bilden något vilket man skulle behövt justera vid fotograferingstillfället för om man gör det nu så kommer man att rotera så mycket att man klipper toppen på fallen. Jag skulle också förändra vitbalansen något då jag upplever att bilden känns lite kall och lite grön. Jag tror att den skulle kännas frächare i färgerna och mer tilltalande om man justerade färgsticket. Men på det hela smart tänkt och bra jobbat!

 

Lars Fridh

Under en av nätterna på kursen drog det förbi ett otroligt kraftigt åskoväder. Som tur var så slutade det regna precis när vi åkte ut på morgonen och började nästan precis när vi satte oss i bilarna för att åka hem för att äta frukost. Det är vid såna här tillfällen som man är glad att man får vara ute. De dramatiska molnen från nattens oväder hängde kvar på morgonen när solen gick upp och skapade ett så dramatisk skådespel av ljus att man nästan bara kunde peka kameran mot horisonten och få något bra på bild.

Lars har dock tagit det ett steg längre och matchat himlens former med formerna i vågorna. Det är ett mycket bra sätt att komponera när man har så här mycket spännande att jobba med. Det finns liksom ingen anledning att stoppa in fler bitar i bilden då det som är där nu är fullt tillräckligt och mycket snyggt!

Mona_DSC1119

Mona Liljequist

För mig är hela Skåne förknippat med linjespel men så böljande och vackra som dom är på Österlen vet jag inte om de är någon annanstans. Mona har hittat en spännande linje med en perfekt form. Se bara hur den kommer in från högerkanten, slingrar sig genom bilden och pekar sedan ut mot skogen i bakgrunden. Just den linjen gör att hela bildytan blir intressant. Detta är en bild där man med lite jobb säkert kan plocka ut minst 3 nya bilder bara genom att beskära på olika sätt. Det är för övrigt en intressant övning att göra med någon av sina bilder.

Jag tycker att bildbehandling är något dassig och blek. Det känns som att det saknas lite kontrast och lite mättnad i bilden. Jag tror att det skulle behövas en tydligare svart- och vitpunkt för att få fram färgerna på ett bättre sätt. Det skulle nog lyfta hela bilden och göra den slingrande linjen ännu tydligare.

Marie Gustavsson

Wow, är det första jag tänker. Det går faktiskt att göra nya spännande bilder på den välfotograferade tallen på Haväng. Och vilken bild Marie ha tagit! Ett kort ögonblick ligger solen på exakt rätt ställe för att bilden ska kunna bli verklighet. Riktigt imponerade att kunna se och fånga motivet.

Jag gillar att Marie har valt att jobba med ett kvadratiskt format då det gör bilden väldigt lugn, ett lugn som också framhävs ytterligare av tallens centrering i bildytan. Man anar lite av förgrunden i det nästan svarta partiet i bilden och kanske skulle man kunna lätta upp den ytan något. Det man får tänka på att inte dra för mycket i reglagen så att bilden ser onaturlig ut i sina toner. Det kan ju vara ganska svart när man har solen i ansiktet.

Norman_MG_3882

Norman Nichols

Det här är så mycket Österlen att det nästan inte går att få in mer av Österlen i en bild. Jag gillar lugnet i bilden. Här skulle man lätt kunna frestas att dra på med färg och kontrast för att få en riktig wow-upplevelse men istället har Norman valt att hålla bildbehandlingen relativt neutral. Det är fint med de vita blommorna i förgrunden eftersom de bara finns på själva “förgrundskullen” och gör att den separerar mot nästa kulle. Jag gillar också att det är rätt så mycket himmel med i bilden vilket gör att bilden känns luftig. Det finns dock en sak med himlen som jag skulle jobba lite mer med. Jag tycker att det syns lite för tydligt att Norman har använt ett filter för att tona ner himlen. Om man skulle göra himlen ytterst lite ljusare och jobba lite med övergången från himmel till skog så skulle det bli ännu bättre.

Ralph nr 5

Ralph Torgardh

Under helgen på Österlen hade Ralph lånat en exterm vidvinkel på 15 mm som han jobbade mycket med att lära sig. I denna bilden tycker jag att han har använt objektivets egenskaper för att lyfta bilden. Eftersom han har vågat sig nära förgrunden kommer stenarna i strandkanten ganska långt in i bilden, mycket längre än det faktiskt ser ut i verkligheten. Det gör att det blir ett fint djup och ett härligt drag i bilden som jag gillar. Det är ett fint flöde från nedre högra hörnet inåt i bilden som jag gillar. Fint också att han tagit med lite av de mörka molnen längst upp i bilden då det liksom lägger locket på och visar att här tar bilden slut.

Tomas Westring

Jag bara älskar kompositionen och stämningen i denna bild. De två betade hästarna är det som gör att bilden blir till något extra. Tomas väntade ganska länge på att hästarna skulle synas på ett bra sätt i bilden och det gillar jag verkligen då det tyder på att man har en plan med bilden och vill få bilden så som man har planerat. Det är så lätt att ge upp innan man når sitt mål i jaken på nästa bild. Jag tycker också att denna bilden är exemplarisk när det gäller att jobba med att göra kanterna rena och enkla –  bara titta utmed kanterna på bilden så ser du snart att det inte finns något som stör. Det gör att blicken inte lämnar bildens centrum för att dra sig till kanten. Super!

Tommy Cronholm

Jag är ju som bekant ett stort fan av intima landskap vilket även Tommy är. När man är vid Brösarps backar så slås man ofta av det stora landskapet, de rullande kullarna och korna som ofta betar i hagarna. Det är vid såna tillfällen som jag verkligen gillar att få se en bild av det intima landskapet. Det visar på ett vaket sätt att söka sina motiv och en förmåga att se bortom det mer självklara.

När sedan ljuset och grönskan blir som i Tommys bild, ja då är det inte annat än en fullträff. Själva nyckeln till bilden ligger i motljuset som tar fram strukturen och färgen i löven på eken. En riktig fin bild som Tommy har all anledning att känna sig riktig nöjd med.

 Verkeån-2

Jan Olsson

När vi var på väg tillbaka till bilarna efter en tidig morgon vid Haväng såg både Jan och jag den underbar dimman som lagt sig över ån som rinner ut vid Haväng. Solen hade gått i moln och ljuset hade blivit riktigt mjukt och fint vilket är perfekt för bilder av skogen och dimman. Jag gillar verkligen hur Jan har komponerat för att gömma så mycket av himlen som det går och låta speglingen ta en stor plats i bilden. Jag gillar också hur Jan har bildbehandlat och låtit bilden vara mjuk och fin utan att det blir för mycket kontraster och färger. En riktigt höjdarbild!

Deltagarnas bästa bilder – Grundkurs i Landskapsfoto

I mitten på maj höll jag en grundkurs i landskapsfoto i Halmstad. Som vanligt bad jag deltagarna att skicka in sin bästa bild från helgen till mig så jag kunde skriva några rader om dem.

Trots att jag hållit kurser i snart 10 år så blir jag alltid lika förbluffad över hur snabbt deltagarna blir medvetna om vad de söker i en bild. Det är en stor skillnad på gruppens bilder mellan fredag kväll och söndag morgon. Den första kvällen är det mycket som ska falla på plats, men sista morgonen så är de flesta mer medvetna om vad som blir bra på en bild och inte.

Vill du komma med på en kurs till hösten så kika in på kurssidan LÄNK därjag fyllt på med höstens kurser.

 

Björn Andersson

Björn har verkligen lyckats göra något spännande av en kväll som på förhand inte såg så spännande ut med sin klarblåa himmel. Ljuset var mjukt och vackert, men inte så spännande så där har Björn istället jobbat med kompositionen. Att jobba med en liten detalj som fyren så långt från de övriga bildelementen gör att ögat vandrar väldigt mycket över ytan vilket jag gillar. Jag skulle önska att bilden hade något mer briljans vilket en justering av vitpunkten skulle kunna göra – detta skulle åstadkomma att färgerna och kontrasten skulle kännas fräschare.

Britta Grassman

När jag jobbar med intima landskap så tänker jag ofta i format som är mer kvadratiska än 2×3 som är det vanliga. Britta har jobbat helt tvärt om och har på så sätt skapat en intressant bild. Jag gillar verkligen spelet av varma och kalla ytor som har bildats av de områden som är solbelysta och de som ligger i skugga. Detta är en bild jag skulle kunna se som en stor canvas.

Det finns en liten vit prick i bilden mitt i överkanten som jag skulle beskära bort eftersom den tar orättvist mycket blickfång.

Cecilia Johnsson

Cecilia har tagit en bild som har ett otroligt lugn i sig. Tittar man på ytorna så förstår man varför –  vattenlinjen är placerad nästan i mitten av bilden. Horisonten är visserligen placerad längre upp, men jag skulle nog säga att vattenlinjen är viktigare än horisonten i denna bild. Det finns ytterligare en del som bidrar till lugnet nämligen den centrerade fyren ute i horisonten. Färgerna i bilden går också åt det lugna hållet. Jag gillar verkligen när allt i bilden samarbetar och skapar en känsla. Bilden lider en del av att den är så liten. Den gör sig verkligen superbra som en stor bild och formatet passar ju perfekt ovanför soffan :)

Elisabeth Säfström

Elisabeth har verkligen skapat en lugn och harmonisk bild. Hon tog den tidigt på morgonen innan solen hade gått upp och det är det som ger det mjuka fina ljuset. Mjukheten i bilden framhäver verkligen klipporna i förgrunden. Även bildformatet som nästan är kvadratiskt bidrar till att förstärka lugnet. En detalj som jag verkligen gillar i bilden och som tyder på en medveten komposition är att ön i bakgrunden får avsluta på båda sidor utan att klippas av kanten. Det enda jag skulle önska är att ge bilden lite bättre briljans. Den känns något dassig vilket gör att det mjuka fina färgerna inte riktigt kommer fram.

Gunilla Herner Lundberg

Jag är väldigt svag för Gunillas bild. Kanske för att jag själv alltid jobbar med långa skärpedjup och Gunilla lyckats få till en riktigt fin bild med kort skärpedjup där hon lyckas få det det hon tyckte var mest intressant i fokus. Hon har även tagit med en del av landskapet och gjort en landskapsbild av ett makromotiv. Det är spännande att man faktist ser fyren ut på ön i oskärpan.

Jag gillar att växten som är huvudmotivet får vara för sig själv utan att det ligger mörka öar bakom den vilket gör att huvudmotivet verkligen lyfter från bakgrunden och ger bilden en fin känsla av tredimensionalitet.

Detta är en bild som jag skulle kunna ha på min vägg.

Helen Lindén

Trift måste vara en av de mest fotogeniska blommor man kan sätta in i en landskapsbild. Utöver att de ofta växer på fina ställen gör också de rosa och gröna färgerna att de bryter av fint mot omgivningarna. Helen har gjort ett bra jobb med att placera triften i bildytan. Jag gillar också att man ser speglingen i vänsterkanten. Att plocka upp himlen i förgrunden gör att bilden hänger fint ihop och bildar en enhet. I bakgrunden gillar jag att de två landremsorna ramar in och täpper till kanterna men lämnar öppet för att låta blicken flyta ut mot horisonten.

Kristina Säfström

När Kristina stannade på vägen till bilen för att ta en bild på dessa pinnar med näten uppspända mellan dem så måste jag erkänna att jag inte trodde att det skulle bli något vidare, men jag hade allt lite fel där. Jag gillar verkligen siluetten av pinnarna mot kvällshimlen och jag gillar också hur blixten har lyst upp förgrunden. Jag skulle gärna se att det fanns ännu lite mer av den upplysten förgrunden för att göra nederdelen av bilden mer stabil vilket också skulle göra bilden ännu mer surrealistisk.

 

Seppo Rapinoja

Ofta är det enkla det bästa, men också det som är svårast att få till. Det är en tunn linje mellan enkelt intressant och för enkelt. Jag tycker att Seppo har hållt sig på rätt sidan av den linjen. Att bara fokusera på stråna och låta bakgrunden falla i oskärpa är riktigt fint. Han också väntat in det fina ljuset som vi hade den sista morgonen vilket har gett vassen en glödande guldfärg som gör sig riktigt bra mot den kalla färgen i havet. Det svåra med en bild som denna är att det inte ska finnas strån som sticker in och stör i kanterna vilket skulle göra att enkelheten hade förstörts. Jag tycker att oskärpan i bakgrunden är helt perfekt i denna bild. För mycket skärpa skulle ge hårda kanter mellan vassen och horisonten och för lite skärpa skulle sudda horisonten för mycket.

 

Deltagarnas bästa bilder – Söderåsen 2-4 maj

Att hålla workshop på Söderåsen under våren har blivit en tradition för mig och med tanke på att det är en av mina favoritplatser i Sverige så är det säkert en tradition som är här för att stanna.

Det roliga med att komma till åsen år efter år är att man får se så många skiftningar och får se naturen på så många olika sätt.

Förra åren hade boklöven inte slagit ut alls, och i år var löven helt utslagna när jag hade min workshop samma helg i maj. Det var nog en och annan deltagare som kände sig lite uppgiven och inte trodde att vi skulle få till några bra bilder, men de hade inte behövt oroa sig. Motiv finns i mängder och fantastiska bilder kan man skapa hur naturen än ser ut.

 

Här kommer deltagarnas bästa bilder och lite kommentarer från mig.
Och ja, jag har redan bokat in våren 2015 på Söderåsen. Vill du ha en plats så kontakta mig.

info@fotografpatriklarsson.se
0703-266191

Agnetha Lundberg
Detta är en bild som jag verkligen gillar. Det kan vara riktigt svårt att få till en renhet i kompositionen nere i ravinen i Söderåsen, men det har Agnetha lyckats bra med. Blomman nere till vänster agerar en fin utgångspunkt och ljuset längst upp till vänster ett slut. Stocken som ligger i vattnet blir väldigt viktig för att skapa balans i bildytan. Utan stocken hade allt legat på ena sidan men nu måste blicken röra sig över ytan vilket känns väldigt bra.

Anna-Karin Arnmarker
Anna- Karin har valt att fokusera på ett linje- och formspel i ravinen vilket hon också har gjort bra. Bilden är tagen med teleobjektiv som gör att känslan blir att bakgrunden är ganska nära förgrunden vilket gör att det just blir en yta av färger och former (mer än den klassiska landskapsbilden med förgrund och bakgrund). Jag tycker att bilden är lite väl kall vilket gör att de gröna, vackra färgerna inte riktigt kommer fram då det är så mycket blått i dom. Skulle man värma upp bilden lite skulle den kännas behagligare och positivare.

Carina Bodin
Vi som fotograferar landskap är ofta rätt dåliga på att ta med människans intrång i naturen i våra bilder. Jag tycker att Carina har gjort det på ett bra sätt då spången bidrar extremt mycket till den lyckade kompositionen. Det är ju nästan omöjligt att inte följa spången in i bilden och visst funderar man direkt på vad som finns bakom nästa krök?

Jag gillar också ljuset i bilden. Speciellt mycket tycker jag om att det silar ner lite ljusstålar i vänsterkanten som gör att man ser det fina grön-gula färgerna i löven.

Fredrik Wilde
Jag är ju som många vet väldigt svag för bilder på grenverk och speciellt när det görs så bra som i denna bilden. Grenarna leder blicken fint in i bilden och mot den solbelysta bakgrunden. Jag gillar också att själva grenarna är belysta med lite sol vilket gör att de separerar väldigt fint mot bakgrunden. Svårigheten med en sådan här bild är ofta att det finns linjer som stökar till det men Fredrik har lyckats undvika sådana linjer. Allt jobbar åt samma håll vilket inte alls är lätt och kräver att man jobbar med sitt motiv. Men det lönar sig när man får till ett sådant här fint resultat!

Lena Hyllebusk
Jag pratar ofta om att våga titta ner på marken iställer för att bara se framåt vilket gör att man kan hitta många nya spännande motiv. Lena har gjort just det, både tittat neråt och hittat ett spännande motiv.

Detta är ett motiv som är snarare en målning än ett fotografi. Det är en lek med färger, ytor och mönster där själva innehållet är satt på plats nummer två för att känslan ska få plats nummer ett. Jag gillar verkligen det Lena har skapat och ser framför mig hur bra den skulle passa som en riktig stor canvastavla ovanför soffan.

Lotta Lund
Lotta har hittat ett motiv som inte skriker “fotografera mig!”. Det är ett motiv som kräver ett vaket öga för att upptäcka (så vaket ett öga nu kan bli efter en tidig morgon).

Jag tycker att det är bra att Lotta tagit med så mycket av det lugna vattnet i bilden. Det blir en fin kontrast mot den detaljrika och intensiva bakgrunden. Vattnet i bilden rinner åt den hållet som de flesta linjerna går och därför är det fint att den fallna stammen bryter av detta och skapar en linje åt ett annat håll. En mjuk bild som tar tillvara ljusets kvalitet på ett bra sätt.

Sylvia Larsson
Jag har sagt många gånger att Söderåsen är speciellt och denna bilden visar lite varför. Att kunna stå på ena sidan av ravien och använda den andra sidan som bakgrund är ett jättebra sätt att utnyttja ravinens potential. Detta skapar mycket djup och separation i bilden då bakgrunden också ligger i skugga. Jag gillar verkligen det mjuka ljuset i bilden. Det finns dock en sak jag skulle vilja justera i bildbehandlingen och det är vitbalansen. Jag tycker att bakgrunden har en ton av lila vilket också syns i löven som är belysta av solen. De är inte så varma och sköna som de skulle kunna vara. Kompositionen tycker jag är bra. Det är fint att trädet har en stadig botten att växa från. En liten vitbalansjustering så skulle bilden tar ett rejält kliv upp.

Lars Fridh
Det finns inte mycket som är så fotogeniskt som strutbräken. Varje vår så försöker jag ta någon bild på dem. Det jag gillar med Lars bild är att han har skapat en enkelhet som är mycket tilltalande. Hela botten i bilden består av en matta av bräcken med sin fina V-form som upprepas i V-formen i de tre träden som på något sätt är blickfånget i bilden. Sidoljuset framhäver formerna i både stammar och bräcken och gör bilden nästan tredimensionell. En liten detalj som jag gillar är att det är skugga bakom träden till höger vilket gör att de små löven kommer fram på ett fint sätt.

Copyright © Fotograf Patrik Larsson