4 sätt att förlänga slutartiden för att skapa spännande landskapsbilder.

storm

Att fotografera med långa slutartider är något som jag verkligen gillar. Det ger en renhet till bilderna som är svåra att skapa med korta tider. Speciellt utmed kusten är långa slutartider något jag använder ofta.
Så vad är då en lång slutartid? Ja, är du van vid snabba motiv så kanske en lång slutartid är 1/10 sekund. För en landskapsfotograf är långa tider ofta mer än en sekund. Ska elementen i landskapet hinna röra sig och ge den effekten du vill ha behöver tiderna vara ganska långa så jag fotograferar ofta med tider närmare 30 sekunder.

Det finns några olika sätt att få dessa långa tider och jag ska tipsa om några sätt. Gemensamt för dessa är att det handlar om att mindre ljus ska träffa sensorn så att kameran behöver stå öppen längre för att få in tillräckligt med ljus. Jag kommer att använda benämningen “steg” och vad jag då menar är hela steg, alltså från 1 sekund till 2 sekunder till 4 sekunder och så vidare. Listan med slutartider ser ut så här: 1 sek, 2, 4, 8, 15 och 30 sek. Skillnaden mellan varje tal är ett steg vilket ger en dubblering av tiden.
Tittar du på din kamera kommer du se samma tal, men troligen kommer det att stå 1” där kaninöronen betyder sekunder.

1. ND-filter
ND-filter är det bästa och mest kontrollerade sättet att skapa längre tider. ND-filter eller gråfilter som det också kallas är ett filter som du skruvar på objektivet. Filtret är helt grått och dess enda uppgift är att stoppa ljuset från att komma in till sensorn. Det finns en uppsjö av gråfilter på marknaden, allt från 1-10 steg. Jag har själv ett 2- och ett 3-stegsfilter och sätter jag dessa två tillsammans tar de bort 5 steg ljus. Alltså förlänger jag slutartiden från 1 sekund till 30 sekunder om jag sätter på dessa filter samtidigt. Skillnaden mellan 1 sekund och 30 sekunder är alltså fem steg.

2. ISO-tal
Att ändra ISO-talet gör ingen jättestor skillnad men vissa kameror kan sänka ISO-talet från exempelvis ISO 100 till ISO 50 som då dubblerar slutartiden från 1 sekund till 2 sekunder. Att tänka på är att det ju faktisk bara är ett steg mellan 15 sekunder och 30 sekunder så ju längre tiden är ju mer skillnad gör det där lilla steget.

3. Bländare
Är du som jag så fotograferar du mycket på bländare 11 till 16 för att få så bra skärpa som möjligt i dina bilder. Prova att istället ställa in bländare 22 så kommer objektivet att släppa in mindre ljus. Från 11 till 22 är det två steg, alltså en förlängning från 1 sekund till 4 sekunder.

4. Vänta till det blir mörkt
Det allra enklaste, som heller inte kräver någon extra utrustning, är att vänta till det blir mörkt och du tvingas använda längre slutartider för att det överhuvudtaget ska bli någon bild. Svårigheten blir att komponera och ställa in skärpan i mörkret. En ficklampa kan hjälpa något men svårigheten kvarstår ofta. Det positiva med lampan är att du hittar tillbaka till bilen i mörkert när du har fotograferat klart.

Nu när kvällarna är ljumma och ljusa länge passar det utmärkt att prova långa slutartider. Det är en spännande värld du ger dig in i.

Tips:
Börja med långa slutartider på kvällen. Det är alltid mycket lättare att få längre och längre tider och avsluta i mörker än att börja i mörker, speciellt om du inte provat långa tider innan.

Kullaberg

Utan filter

Kullaberg

Med filter

Skillnaden mellan dessa bilder är ett 3-stegsfilter som tagit tiden från 1,3 sek till 10 sek. Detta har gjort vattnet mjukare och skapat mer separation mot den skarpa klippan.

Den ensamma tallen på Haväng

Här har jag använt en kombination av de olika sätten att förlänga slutartiden. ISO-talet har jag ställt ner till 50, bländaren har jag ställt upp till 22 och jag har dessutom satt på 5-stegsfilter. Detta har gjort att jag kunna använda en tid på 67 sekunder trots att det var ganska ljust ute. Jag ville att molnen skulle hinna röra sig under tiden kameran var öppen därav den långa tiden.

 

Vill du lära dig mer om att fotografera med långa slutartider så kommer jag att hålla en kurs i oktober där du kommer att lära dig mer om att använda långa slutartider för att skapa spännande bilder.

 

 

Har du frågor om långa slutartider så svarar jag gärna på dem. Ställ din fråga i kommentarsfältet.

8 kommentarer


  • Gunilla

    Hej Patrik,
    Apropå ND-filter:
    Är det inte så att ett 2-stegsfilter + ett 3-stegsfilter tillsammans tar bort 6 steg ljus och inte 5 som du skrivit ovan? (Talen ska multipliceras, ej adderas.)
    MVH
    Gunilla

    juli 02, 2013
    • Patrik Larsson

      Hej!
      Det är inget jag har hört men jag skulle inte sätta pengar på att jag har rätt matte har aldrig varit min starka sida :)
      Men hur blir det då om man stackar ett 1 steg och ett 3 steg. om de multipliceras blir det ju 3 eller? Men de borde ju ta bort 4 steg ljus?
      Har googlat och försökt hitta svar men finner inget. Någon som kan bringa klarhet?

      juli 02, 2013
  • Gunilla

    Hej igen,
    Så här har jag lärt mig:
    Det är filterfaktorerna (ND) som multipliceras. Ett 1-stegsfiltet motsvarar ND2 (och släpper igenom 50% ljus) och ett 3-stegs motsvarar ND8 (släpper igenom 12,5% ljus).
    ND2 + ND8 motsvarar alltså ND16 och släpper således igenom 6,25% ljus (1/16=0,0625).
    MVH
    Gunilla

    juli 02, 2013
  • Thomas Gunnarsson

    Hej!
    Jag tror att Patrik har rätt. Ett tvåstegsfilter halverar ljusmängden två gånger, ett trestegsfilter halverar ljusmängden tre gånger. Sammanlagt halveras ljusmängden fem gånger. Den återstående ljusmängden blir alltså först 1/2, sedan 1/4, sedan 1/8, sedan 1/16 och till sist 1/32.
    Om ett tvåstegsfilter motsvarar ND4 och ett trestegsfilter motsvarar ND8 kan man ju också multiplicera filterfaktorerna 4 och 8 vilket blir 32, d.v.s. 1/32 av ljuset når fram till sensorn. Detta motsvarar fem steg, 1/2 upphöjt till 5 blir 1/32.
    MVH
    Thomas

    juli 03, 2013
    • Patrik Larsson

      Det låter som att det skulle stämma Thomas men jag ska plocka fram alla mina filter och kolla hur det faktiskt ligger till :)

      juli 03, 2013
  • Gunilla

    Hej,
    Mitt första inlägg är fel!!!
    Jag har där blandat ihop steg och ND-faktor. Det är ND-faktorerna som multipliceras, vilket också framgår av mitt andra inlägg. Ber om ursäkt om jag förvillat någon.
    Gunilla

    juli 03, 2013
    • Patrik Larsson

      Då kan vi vara överens om att 2+3 är 5 vilket är skönt :)

      juli 03, 2013
  • Anders

    Hej,
    Hur gör du när du använder ND-filter? Tar du först en mätning av exponeringen med kameran inställd på bländarval, för att sedan sätta kameran i manuellt läge och räkna om exponeringen mha vilket ND-filter du använder?
    Är det samma procedur om man använder tonade filter?
    Mvh
    Anders

    oktober 03, 2013

Kommentera


Namn*

Epostadress (kommer inte visas)*

Webbplats

Din kommentar*

Skicka kommentar

Copyright © Fotograf Patrik Larsson